test

” Over de knie” . State of the art onderzoek en behandeling van knieklachten bij sport”, door Prof. Dr. Erik Witvrouw (UGent)”

Knie cursus fysiotherapie

Knieletsels zijn frequente aandoeningen zowel in de sedentaire populatie als bij de fysiek actieve (sport)bevolking.

Bijna al deze letsels hebben een fysiotherapeutische behandeling nodig, hetzij conservatief, hetzij na een operatieve ingreep. Dit betekent dat de fysiotherapeut heel vaak geconfronteerd wordt met knieaandoeningen.

Gelukkig staat de wetenschap omtrent de etiologie, de functionele biomechanica en anatomie, en de daaraan gekoppelde geneeskundige en fysiotherapeutische aanpak niet stil.

Het doel van de cursus is om de “state of the art” te presenteren omtrent de kennis van knieaandoeningen en deze onmiddellijk praktisch te koppelen aan een fysiotherapeutische aanpak.

Om hieraan tegemoet te komen, wordt gekozen voor een afwisseling tussen theoretische sessies en praktische workshops. Hierin wordt steeds kort de kennis en praktische vaardigheden uit het verleden herhaald (bv palpatie), gevolgd door nieuwe onderzoekstechnieken, behandelingen zoals manuele vaardigheden en oefentherapie. Bovendien worden de meest voorkomende outcome measures per pathologie besproken, alsmede functionele testbatterijen die tijdens de revalidatie kunnen worden gebruikt om de functionele status van de patient te evalueren.

Ook wordt er de nodige aandacht besteed aan het erg actuele thema van safe return to sport (fysieke activiteit).

Publicaties Prof. Dr. Erik Witvrouw

• Algemene revalidatie aanpak knieaandoeningen
  • Palpatie en klinisch onderzoek kniegewricht
  • Fysiotherapeutische aanpak van patellofemorale aandoeningen (theorie)
  • Workshop onderzoek en behandeling patellofemorale aandoeningen
  • Fysiotherapeutische aanpak van voorstekruisbandletsels (theorie)
  • Workshop VKB met o.a. functionele testbatterij en RTS criteria
  • Fysiotherapeutische aanpak van hamstringletsels (theorie)
  • Workshop hamstringrevalidatie
  • Return to sport decision making, load monitoring met betrekking tot return to sport, bespreking functionele tests

Na het volgen van de cursus,

• Heb je een volledige update gehad i.v.m. de evidence-based aanpak van de verschillende besproken knieaandoeningen en dit zowel naar operatieve als naar conservatieve aanpak en preventie
  • Heb je de state of the art informatie m.b.t. letselmechanisme, onderzoek en behandeling van de meest voorkomende knieletsels (patellofemorale aandoeningen, kraakbeenletsels, voorstekruisbandletsels, hamstringletsels en meniscusletsels)
  • Kun je klinisch onderzoek van het kniegewricht uitvoeren met specifieke tests voor de besproken knieaandoeningen
  • Kun je een state of the art behandelschema opstellen met implementatie van de gedoceerde oefeningen en behandeltechnieken
  • Kun je de nodige progressie en variatie in het behandelschema aanbrengen op basis van het aangeleerde klinisch redeneren

Aantal contacturen                                           Totaal aantal uren studie uren (punten)
14 (2 dagen)                                                             18 (14 contacturen + 4 uur voorbereiding)

Toetsing                                                                   Certificaat
Er wordt geen toets afgenomen                       Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 550,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

We zijn erg trots op deze nieuwe cursus bij Fysiolinks en nieuwsgierig naar de feedback die hier binnenkort te lezen zal zijn!