Onderzoek en Behandeling van Hoogcervicale Klachten

Nek

De hoogcervicale wervelkolom is een zeer complex, maar uitdagende regio. Tijdens deze tweedaagse cursus gaan we dieper in op het onderzoek en de behandeling van de hoog cervicale wervelkolom. Verschillende aandoeningen, gelinkt met de hoogcervicale wervelkolom, zoals cervicogene hoofdpijn, cervicogene duizeligheid, somatische tinnitus en de link met temporomandibulaire aandoeningen, zullen doorheen de tweedaagse aan bod komen.

Vanuit een gedegen klinisch redeneren, zal de focus van deze cursus liggen op de articulaire benadering (mobilisaties/manuele verrichtingen/oefentherapie); myofasciale benadering (manuele triggerpointtechnieken/stretching) en motorische controle benadering (analytisch versus functioneel) in functie van de individuele presentatie van de patiënt. Naast deze eerder perifere benadering, zullen ook de klinische indicatoren en behandelingstechnieken besproken worden bij een vermoeden van centrale sensitisatie.

Omdat de hoogcervicale gewrichten betrokken zijn bij verschillende aandoeningen(bijv. trauma's van hoofd en nek, duizeligheid, craniomandibulair dysfunctioneren, tinnitus) is de cursus geschikt voor collega's met zowel een Algemene registratie als Manueel therapeuten, Craniomandibulair fysiotherapeuten en Sportfysiotherapeuten.

verschillende

Tijdens de cursus zijn twee docenten aanwezig, waardoor de practica gediversifieerd kunnen aangeboden worden in functie van de vooropleiding van de cursisten.

• Situering van het klinisch redeneermodel bij patiënten met hoogcervicale klachten • Algemene onderzoek van patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Onderzoek en behandeling bij een dominant articulaire dysfunctie:
  • Intermezzo: cervicogene hoofdpijn
  • Onderzoek en behandeling bij dominant motorische controle disfuncties:
  • Intermezzo: cervicogene duizeligheid • Onderzoek en behandeling bij een dominant myofasciale dysfunctie:
  • Case-studie

Doelstelling

• Een goed begrip aanleren van de achtergrond van stoornissen bij patiënten met aandoeningen van de hoogcervicale wervelkolom.
  • Klinische vaardigheden aanleren voor de evaluatie van articulaire, neurogene en neuromusculaire disfuncties bij patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Het kunnen maken van een evidence based revalidatieprogramma voor een patiënt afgestemd op de individuele nekklacht.
  • Het ontwikkelen van een goed begrip van de geïntegreerde behandeling van articulaire, musculaire en neurogene systemen door een multimodale aanpak van manuele therapie en specifieke oefentherapie.

Tijdsduur                                               Totaal aantal studie uren (punten)
2 lesdagen                                             18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Toetsing                                                 Certificaat
Er wordt geen toets afgenomen             Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 579,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

"Topcursus en ik heb mijn collega's ook al ge-enthousiasmeerd. Ga zo door!"

"Zeer overzichtelijk en duidelijke uitleg over problematiek hoog cervicaal. Goede balans theorie en praktijk. Het fijne is dat de verworven kennis (theorie en praktijk) de volgende dag gelijk toegepast kunnen worden in de praktijk."

"Zeer goede cursus!"

StartdatumMaandVariantLocatiePlanningBezet/Totaal