test

Onderzoek en Behandeling van Hoogcervicale Klachten

Nek

De hoogcervicale wervelkolom is een zeer complex, maar uitdagende regio. Tijdens deze tweedaagse cursus gaan we dieper in op het onderzoek en de behandeling van de hoog cervicale wervelkolom. Verschillende aandoeningen, gelinkt met de hoogcervicale wervelkolom, zoals cervicogene hoofdpijn, cervicogene duizeligheid, somatische tinnitus en de link met temporomandibulaire aandoeningen, zullen doorheen de tweedaagse aan bod komen.

Vanuit een gedegen klinisch redeneren, zal de focus van deze cursus liggen op de articulaire benadering (mobilisaties/manipulaties/oefentherapie); myofasciale benadering (manuele triggerpointtechnieken/dry needling/stretching) en motorische controle benadering (analytisch versus functioneel) in functie van de individuele presentatie van de patiënt. Naast deze eerder perifere benadering, zullen ook de klinische indicatoren en behandelingstechnieken besproken worden bij een vermoeden van centrale sensitisatie.

Tijdens de cursus zijn twee docenten aanwezig, waardoor de practica gediversifieerd kunnen aangeboden worden in functie van de vooropleiding van de cursisten.

• Situering van het klinisch redeneermodel bij patiënten met hoogcervicale klachten • Algemene onderzoek van patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Onderzoek en behandeling bij een dominant articulaire dysfunctie:
  • Intermezzo: cervicogene hoofdpijn
  • Onderzoek en behandeling bij dominant motorische controle disfuncties:
  • Intermezzo: cervicogene duizeligheid • Onderzoek en behandeling bij een dominant myofasciale dysfunctie:
  • Case-studie

Doelstelling

• Een goed begrip aanleren van de achtergrond van stoornissen bij patiënten met aandoeningen van de hoogcervicale wervelkolom.
  • Klinische vaardigheden aanleren voor de evaluatie van articulaire, neurogene en neuromusculaire disfuncties bij patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Het kunnen maken van een evidence based revalidatieprogramma voor een patiënt afgestemd op de individuele nekklacht.
  • Het ontwikkelen van een goed begrip van de geïntegreerde behandeling van articulaire, musculaire en neurogene systemen door een multimodale aanpak van manuele therapie en specifieke oefentherapie.

Tijdsduur                                               Totaal aantal studie uren (punten)
2 lesdagen                                             18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Toetsing                                                 Certificaat
Er wordt geen toets afgenomen             Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 550,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

We zijn erg trots op deze nieuwe cursus bij Fysiolinks en nieuwsgierig naar de feedback die hier binnenkort te lezen zal zijn!