De hoog cervicale wervelkolom is een zeer complexe, maar uitdagende regio. Tijdens deze tweedaagse cursus gaan we dieper in op het onderzoek en de behandeling van de hoog cervicale wervelkolom. Verschillende aandoeningen, gelinkt met de hoog cervicale wervelkolom, zoals cervicogene hoofdpijn, cervicogene duizeligheid, somatische tinnitus en de link met temporomandibulaire aandoeningen, zullen tijdens de tweedaagse aan bod komen.

Vanuit een gedegen klinisch redeneren, zal de focus van deze cursus liggen op de articulaire benadering (mobilisaties/manuele verrichtingen/oefentherapie); myofasciale benadering (manuele triggerpointtechnieken/stretching) en motorische controle benadering (analytisch versus functioneel) in functie van de individuele presentatie van de patiënt. Naast deze eerder perifere benadering, zullen ook de klinische indicatoren en behandelingstechnieken besproken worden bij een vermoeden van centrale sensitisatie.

Omdat de hoog cervicale gewrichten betrokken zijn bij verschillende aandoeningen (bijv. trauma's van hoofd en nek, duizeligheid, craniomandibulair dysfunctioneren, tinnitus) is de cursus geschikt voor collega's met zowel een algemene registratie als manueel therapeuten, orofaciaal fysiotherapeuten' fysiotherapeuten en sportfysiotherapeuten.

Internationaal topdocenten

Tijdens de cursus zijn twee docenten aanwezig, waardoor de practica gediversifieerd kunnen aangeboden worden in functie van de vooropleiding van de cursisten.

Docent prof. dr. Barbara Cagnie studeerde af als kinesitherapeut en manueeltherapeut en behaalde in 2005 haar doctoraat in de Motorische revalidatie en Kinesitherapie. Ze is docent aan de vakgroep REVAKI van de UGent, auteur van 100+ internationale publicaties en schreef drie boeken over klinisch onderzoek, oefentherapie en manuele therapie bij nekaandoeningen. Meer weten over Barbara »

Docent Tom is praktijkassistent aan de vakgroep REVAKI van de UGent en onder andere docent binnen de opleiding Dry Needling Gent en het Postgraduaat Manuele Therapie (UGent). Meer weten over Tom »

• Situering van het klinisch redeneermodel bij patiënten met hoogcervicale klachten
  • Algemeen onderzoek van patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Onderzoek en behandeling bij een dominant articulaire dysfunctie.
  • Intermezzo cervicogene hoofdpijn
  • Onderzoek en behandeling bij dominant motorische controle disfuncties.
  • Intermezzo: cervicogene duizeligheid
  • Onderzoek en behandeling bij een dominant myofasciale dysfunctie.
  • Case-studie

Doelstelling

• Een goed begrip aanleren van de achtergrond van stoornissen bij patiënten met aandoeningen van de hoogcervicale wervelkolom.
  • Klinische vaardigheden aanleren voor de evaluatie van articulaire, neurogene en neuromusculaire disfuncties bij patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Het kunnen maken van een evidence based revalidatieprogramma voor een patiënt afgestemd op de individuele nekklacht.
  • Het ontwikkelen van een goed begrip van de geïntegreerde behandeling van articulaire, musculaire en neurogene systemen door een multimodale aanpak van manuele therapie en specifieke oefentherapie.

Planning

Tijdsduur
2 aansluitende lesdagen

Afronding:
Certificaat en 18 punten voor register Algemeen, Manueel en Sport voor KRF en SKF

Certificaat
Bij 100 % aanwezigheid

Toetsing
Er wordt geen toets afgenomen

De kosten voor deze cursus zijn 619,- euro (geen btw) incl. koffie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

Ervaringen cursus: Hoog cervicale klachten

"Topcursus en ik heb mijn collega's ook al ge-enthousiasmeerd. Ga zo door!"

"Zeer overzichtelijk en duidelijke uitleg over problematiek hoog cervicaal. Goede balans theorie en praktijk. Het fijne is dat de verworven kennis (theorie en praktijk) de volgende dag gelijk toegepast kunnen worden in de praktijk."

"Zeer goede cursus!"

Meer ervaringen lezen of zelf een ervaring achterlaten?

Kijk op klantenvertellen.nl/reviews/