test

Explain Pain- Begrijp de Pijn

Pijn

Wij zijn inmiddels getuige van een heuse chronische pijn epidemie. Medicijnen falen en snelle oplossingen zijn niet voor handen.  Maar gelukkig weten we inmiddels dat krachtige educatie effectief ingezet kan worden om de natuurlijke pijnstillende systemen in ons lichaam te activeren.

Kennis is kracht. In een nieuwe serie Explain Pain cursussen door Dr. David Butler en het internationale NOI team worden de nieuwste wetenschappelijke inzichten over pijn toegankelijk en begrijpelijk gemaakt voor iedereen. De wetenschap is in vertellende verhalen en metaforen gegoten. Wij zijn ons bewust van de grote uitdaging die komt kijken bij het veranderen iemand zijn kennis en ideeën over pijn. Vooral omdat pijn bijzonder ingewikkeld en niet-lineair is. Explain Pain kent grofweg twee hoofdlijnen: de pijnpatronen en de verhalen vanuit het patiëntperspectief. Deze hebben een beargumenteerde analyse nodig en zijn onmisbaar om de patiënt in zijn verhaal te ontmoeten.

De wetenschap heeft ons de laatste tien jaar meer geleerd over pijn dan de laatste duizend jaar. Er zijn steeds meer antwoorden op vragen zoals: “Waarom heb ik pijn zoals ik dat nu heb” en “Wat kan ik er aan doen”. De kennis is toepasbaar voor jong en oud, rugpijn of bij hemiplegie. Bij pijn in het algemeen tot de complexiteit van fantoompijn en complex regionaal pijnsyndroom.

Tientallen jaren van onderzoek en klinische ervaring vormen samen de volgende stap in de ‘Explain Pain revolutie’ : The Protectometer. Een nieuwe toepassing in het recent gepubliceerde boek van Moseley en Butler. The Protectometer helpt de patiënt en zijn therapeut overzicht te krijgen in zijn pijnervaring en inzicht in de vele factoren die dit beïnvloedt. Het helpt bij het samenstellen van een therapeutisch educatie programma.

Deze therapie werkt – heeft geen bijwerkingen, is altijd beschikbaar, het verbetert voortdurend en het is eenvoudig te delen met anderen. Het is een geweldig spannende tijd in de neuro(immuun)wetenschappen.  Maar ook mensen met aanhoudende pijn moeten hier weet van krijgen.

Mis deze unieke kans niet. NOI Explain Pain cursussen zijn leuk, interessant en stimulerend. Altijd gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten, altijd uitdagend. Met de introductie van The Protectometer heb je toegang tot de meest krachtige therapeutische tool aller tijde.

De NOI Explain Pain cursus is gebaseerd op David Butler’ en Lorimer Moseley’ Explain Pain (of Begrijp de Pijn) en The Explain Pain Handbook: The Protectometer.

• Het klinische raamwerk voor revalidatie uitbreiden door de introductie van paradigma’s zoals de neuromatrix en pijnmechanismen
  • Om bij biologisch gebaseerde pijn managementvaardigheden te leren op basis van wetenschappelijke inzichten vanuit klinisch redeneren, bewijzen uit klinische studies, neurobiologie en onderwijskunde
  • Reconceptualiseren van pijn op basis van moderne neuro(immuun)wetenschappen en filosofie
  • Het stimuleren tot heroverweging van het huidige gedachtengoed over revalidatie in het belang van alle betrokken partijen (patiënt, therapeut, verwijzer en betaler) voor betere resultaten in de zorg
  • Het trainen van neuro(immuun)wetenschappelijke educatievaardigheden

Aantal contacturen                                           Totaal aantal uren studie uren (punten)
14 (2 dagen)                                                             18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Toetsing                                                                   Certificaat
Er wordt geen toets afgenomen                       Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 550,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

We zijn erg trots op deze nieuwe cursus bij Fysiolinks en nieuwsgierig naar de feedback die hier binnenkort te lezen zal zijn!