test

Waarom blijft de schouder pijn doen? met Prof. Dr. Mira Meeus en Prof. Dr. Filip Struyf

Pijn

Schouderpijn is vaak een zeer uitdagend klinisch fenomeen met soms een aantoonbaar onevenwicht tussen de aanwezige pathologie en de perceptie van pijn.

Aangezien schouderpijn veel voorkomend is in de fysiotherapeutische praktijk, lijkt een goed begrip van pijn inherent aan de behandeling van de patiënt.
Deze cursus tracht een licht te werpen op de rol van zowel perifere als centrale factoren bij schouderpijnpatiënten.
Bijgevolg zal de cursist aangeleerd worden om bij patiënten met persisterende schouderpijn op zoek te gaan naar een plausibel verklaringsmodel en zal de therapeut uitgelegd worden hoe hij/zij dit naar de patiënt kan overbrengen.

Deze cursus heeft echter niet de intentie een “blame the brain” statement te willen overbrengen, want ook ter hoogte van de schouder kan de therapeut aangrijpen door middel van gerichte oefen- en/of manueel therapeutische interventies die trachten het persisterend karakter van de klacht te doorbreken.
Dit alles wordt aangeboden door middel van de laatste wetenschappelijke evidentie.

• Klinisch onderzoek van de schouder: wat wel, wat niet?
  • Pijnfysiologie
  • Herkenning van afwijkende pijnprocessen (centrale sensitisatie)
  • Herkenning van motorische afwijkingen (proprioceptie)
  • Top-down aanpak: rol pijneducatie
  • Bottom-up aanpak: rol van manuele therapie
  • Gecombineerde aanpak: rol van oefentherapie
  • Skills trainingen over onder andere: klinisch onderzoek, assessment van centrale sensitisatie, assessment proprioceptie, pijneducatie, manuele interventies en oefentherapie

Doelstelling

Inzicht bieden over de centrale pijnprocessen en de interacties tussen pijn en motoriek bij patiënten met diverse schouderaandoeningen: herkenning, evaluatie en aanpak.

• Welke processen spelen een rol in de uiting van schouderpijn?
  • Hoe kunnen we deze processen in de praktijk herkennen?
  • Hoe kunnen we in de fysiotherapie een invloed uitoefenen op deze processen?

Aantal contacturen                                           Totaal aantal uren studie uren (punten)
14 (2 dagen)                                                             18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Toetsing                                                                   Certificaat
Er wordt geen toets afgenomen                       Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 550,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

Wat jouw collega's vertellen over deze cursus

"Leerzame cursus! Een aanrader voor de collegae."

"Erg tevreden over de cursus. Ben ook zeer benieuwd naar de volgende!"

"Erg leuke cursus gehad! Wel veel stof waardoor ik eind eerste dag wat moeite had om m'n ogen open te houden. Docenten waren uitstekend!!
Leeromgeving van fysiolinks ook zeer prettig om mee te werken.
Al met al erg leerzame en goed georganiseerde cursus. Dank daarvoor!"