In een wereld waarin de patient met chronische pijn zich steeds meer meldt bij de fysiotherapeut, en er een toenemend bewijs bestaat dat medicatie hiertegen uiteindelijk niet helpt, wordt het tijd dat we de groeiende kennis over pijn en de educatie hierover inzetten om de pijn echt te kunnen bestrijden.

Bij chronische pijn is de relatie tussen de mogelijke oorzaak van het ontstaan en de relatie met onderliggende structuren vaak niet duidelijk. De pijn is niet langer functioneel, zoals dit bij acute pijn nog wel het geval is. Dit vraagt om een andere aanpak. De rol van psychosociale factoren neemt hierbij een belangrijke plaats in, naast factoren zoals slaap, leefstijl en de fysieke staat van zijn van de patiënt.

Deze cursus zal zich hoofdzakelijk richten op het praktijkgericht handelen, alsmede de organisatie van de zorg, bij mensen met chronische pijn in de eerste lijn.

Diagnostiek bij (chronische) pijn in de eerste lijn: • Diagnostiek en patroonherkenning • Evaluatieve variabelen bij behandeling • Inleiding en praktijkgericht handelen m.b.v. practicum • Behandeling in de eerste lijn, waaronder: • Educatie • Bewegen • Ontspanning • Pijnbestrijding (medicatie) • Pijncoach • De rol als pijncoach: de toolbox en competenties voor de begeleiding en het behandelen in de eerste lijn bij mensen met chronische pijn.

• Interpreteren van diagnostische tests bij mensen met chronische pijn
  • Herkennen van klinische tekens en symptomen die relevant zijn bij mensen met chronische pijn
  • Bewustwording van de zin en onzin van taal; vermijden van nocebo boodschappen en gebruik maken positieve verwachtingen en communicatie
  • De rol als pijncoach; patiënten leren omgaan met opvlammende pijn
  • Onderbouwd kiezen voor mono- of multidisciplinair behandelen bij mensen met chronische pijn

Tijdsduur
1 lesdag

Totaal aantal studie uren (punten)
8 (contacturen + 1 uur voorbereiding)

Certificaat
Bij 100% aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 290,- euro (geen btw) incl. koffie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

“Erg enthousiaste docenten die goed aanpassen aan verschillen binnen de groep. Motiverend voor verschillende niveaus. Leuk praktisch.”

"Niet vaak ging een cursusdag zo snel. De stof zou misschien wel in twee dagen gegeven mogen worden in plaats van een dag. Veel verteld, veel geleerd leuke sfeer goede leeromgeving en faciliteiten"

Meer ervaringen lezen of zelf een ervaring achterlaten?

Kijk op klantenvertellen.nl/reviews/