Fysiotherapie bij Functioneel Neurologische Symptomen

Psychosomatiek

Functionele neurologische symptomen (FNS) worden niet veroorzaakt door een structurele afwijking in het zenuwstelsel, maar door een functiestoornis daarvan. FNS wordt ook wel conversiestoornis genoemd.

De diagnose van FNS kan niet meer op grond van psychosociale factoren worden gesteld, evenmin door alleen andere verklaringen voor de symptomen uit te sluiten. De diagnose FNS kan op grond van neurologisch onderzoek worden gesteld, waarbij klinische tests de diagnose steunen.
Na een indrukwekkende gebeurtenis kan een biologische respons worden geactiveerd: de zogeheten ‘fight or flight’ reactie. FNS kan zich ontwikkelen doordat deze reactie de verwerking verandert van de sensorische en motorische informatie in de hersenen. De nieuwe symptomen worden als gevaar gezien, waardoor de aandacht op die symptomen wordt gericht. Deze aandacht doet de symptomen voortduren.

Als de aandacht kan worden afgeleid blijken de symptomen inderdaad te verbeteren, wat een belangrijk principe van de behandeling is. Een voorwaarde is wel dat de aan de patiënt uitgelegde diagnose moet zijn begrepen voor de behandeling begint. Twee randomised controlled trials toonden een gunstig effect aan van fysiotherapie bij FNS.

De cursus wordt gegeven door een neuropsychiater, neuroloog en fysiotherapeut die vooraan staan in de kennis en kunde over de FNS patiënt.

Em. Prof Dr. Rien Vermeulen (neuroloog),
Dr Didi Rhebergen (neuropsychiater)  en Bart van Buchem ( FT MSc.)

• Bekend raken met de geschiedenis en ontwikkeling van FNS
  • Bekend raken met huidige diagnosestelling van motorische FNS
  • Bekend raken met de psychologische aspecten en psychopathologie bij FNS patiënten
  • In kaart kunnen brengen van motorische FNS
  • Begrip krijgen van de multidisciplinaire behandeling van motorische FNS
  • Bekend raken met de voorlichting van FNS patiënten t.b.v. de revalidatie
  • Leren beïnvloeden van motorische FNS met fysiotherapie
  • Leren zorgen voor terugvalpreventie bij FNS

• De deelnemer heeft na de cursus kennisgenomen van de diagnostische criteria en kan zijn of haar interventie aan laten sluiten
  • Beheerst de principes van de behandeling en is in staat om daarmee mild complexe patiënten te behandelen
  • Kent hierbij de grenzen van het domein fysiotherapie en zoekt waar nodig samenwerking met behandelaren in het psychiatrische werkveld

Aantal contacturen                                           Totaal aantal uren studie uren (punten)
14 (2 dagen)                                                             18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Toetsing                                                                   Certificaat
Er wordt geen toets afgenomen                       Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 550,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

We zijn erg trots op deze nieuwe cursus bij Fysiolinks en nieuwsgierig naar de feedback die hier binnenkort te lezen zal zijn!