Changing pain and movement behavior in low back pain, CFT P. O’ Sullivan

Rug

Peter O'Sullivan heeft een onderzoek en behandelaanpak ontwikkeld met de naam 'Cognitive Functional Therapy' (CFT). CFT is een aanpak voor het behandelen van pijnstoornissen waarbij rekening wordt gehouden met factoren in het bio-psychosociale spectrum die bijdragen aan de ontwikkeling en instandhouding van een pijnstoornis. Het biedt een logisch raamwerk waarmee de fysiotherapeut zowel het klinisch redeneren, de diagnose, als de  behandeling doelgericht kunnen uitvoeren. CFT integreert cognitieve strategieën en functionele revalidatie om provocerende bewegingen en gedrag te veranderen die pijn veroorzaken en handhaven.

Deze aanpak is ontwikkeld door het samenbrengen van hedendaagse wetenschappelijke literatuur en een verzameling van origineel onderzoek geleid door Prof Peter O'Sullivan en een team van internationale onderzoekers. Er is bewijs dat de CFT-aanpak betere klinische resultaten oplevert dan de huidige praktijk bij het behandelen van a-specifieke chronische lage rugklachten.

De tweedaagse cursus schetst het classificatiemodel van Peter O’Sullivan voor het onderzoek en de behandeling van complexe pijnstoornissen in de rug. De cursus is dynamisch, interactief en praktisch. Het omvat patiëntendemonstraties, klinisch redeneren en geeft fysiotherapeuten vaardigheden in diagnostiek en revalidatie van CFT-interventies voor specifieke stoornissen. Wees voorbereid op het veranderen van je overtuigingen bij de revalidatie van chronische rugpijn als je je aanmeldt voor deze workshop. Je docent voor deze cursus is Kjartan Vibe Versum, een van de internationale onderzoekers die intensief samenwerkte met Peter O’Sullivan om de CFT-interventie te ontwikkelen.

• Bewust worden van de diagnose van rugpijnen het bewijs hierover en managementdilemma.
  • Inzicht krijgen in potentiële multidimensionale onderliggende mechanismen voor pijn.
  • Het herkennen van het kader voor klinisch redeneren bij CFT bij stoornissen van de lage rug.
  • Het kunnen toepassen van de communicatievaardigheden die bij CFT worden gebruikt om complexe pijnproblemen op te lossen.
  • Het kiezen van de juiste strategie bij het ontwerpen van een de motorische leerinterventies met een cognitieve component in de revalidatie van lage rugklachten.

Tijdsduur                                           Totaal aantal studie uren (punten)
2 lesdagen                                          18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Aantal deelnemers                           Voertaal docent
Maximaal 25                                       Engels

Certificaat
Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 579,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

"Ik beoordeel de organisatie door Fysiolinks met 5 sterren. De locatie, communicatie, de begeleiding op de cursusdagen maar ook voornamelijk de lunch was fantastisch geregeld. Het was niet massaal, maar professioneel en menselijk. Duidelijk de focus op leren en inspireren, doet organisatorisch alles om dat te faciliteren."

"Met heel veel plezier deelgenomen. Docent is uitzonderlijk; deskundig, gewoon, integer, hartelijk, humorvol en dienstbaar naar collega’s en patiënten. Trots dat wij zulke beroepsbeoefenaren in ons midden hebben."

StartdatumMaandVariantLocatiePlanningBezet/Totaal