test

De aap houdt ons nog steeds in zijn greep!

De aap leert ons 20% meer effect bij kracht training van de cuff musculatuur.

Verhoog direct het effect van de krachttraining van jouw schouderpatiënten in de praktijk.

Uit EMG onderzoek blijkt dat het trainen van de cuff musculatuur met een stevig gesloten hand 20% meer spieractiviteit opbrengt dan zonder hand activiteit.

Ook andersom blijkt met een verminderde handfunctie met name de cuff musculatuur in de keten van de bovenste extremiteit het eerst en het meest verzwakt te zijn.

Iets om rekening mee te houden tijdens je behandeling van schouderpatiënten met een verzwakte cuff.

 

 

 

De aap.. eh apple valt niet ver van de boom.

Een logische verklaring voor deze relatie is een genetische eigenschap van onze voorvader, de aap, die tijdens het slingeren aan zijn stevig vast te houden liaan extra stabiliteit van zijn schouder nodig heeft. Zo blijft het toch goed om onze afkomst niet te verloochenen. Ook het denken in keten problematiek is een must voor de fysiotherapeut die niets over het hoofd wil zien. En wel al wat zwaardere maar prachtige oefening is de “upside down kettle bel press”, omdat voor de omgekeerde kettle bell al aardig wat hand en polskracht moet worden opgebracht om deze stabiel te houden. De utieme maar vele malen moeilijkere oefening is de hieronder gedemonstreede Turkish get-up oefening.

Je gelooft het niet voordat je hem zelf hebt geprobeerd!

Klik hier voor de bron om te controleren of dit geen broodje aap verhaal is.

Deze blog gaat over één van de zeven clinical pearls uit de cursus van Prof. Dr. Philip Struyf en Prof Dr. Mira Meeus over “Waarom blijft de schouder pijn doen” 

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN OM JE IN TE SCHRIJVEN VOOR DEZE CURSUS