“Over de knie”, Knieklachten bij sport met Prof. Dr. Erik Witvrouw

Knie cursus fysiotherapie

Knieletsels zijn frequente aandoeningen zowel in de sedentaire populatie als bij de fysiek actieve (sport)bevolking. Bijna al deze letsels hebben een fysiotherapeutische behandeling nodig, hetzij conservatief, hetzij na een operatieve ingreep. Het doel van de cursus is om de “state of the art” te presenteren omtrent de kennis van knieaandoeningen en deze onmiddellijk praktisch te koppelen aan een fysiotherapeutische aanpak. Om hieraan tegemoet te komen, wordt gekozen voor een afwisseling tussen theoretische sessies en praktische workshops. Hierin wordt steeds kort de kennis en praktische vaardigheden uit het verleden herhaald gevolgd door nieuwe onderzoekstechnieken, behandelingen zoals manuele vaardigheden en oefentherapie.

Bovendien worden de meest voorkomende outcome measures per pathologie besproken, alsmede functionele testbatterijen die tijdens de revalidatie kunnen worden gebruikt om de functionele status van de patiënt te evalueren. Ook wordt er de nodige aandacht besteed aan het erg actuele thema “safe return to sport” (fysieke activiteit).

Vier weken na de cursus zal de online herhalingsmodule u helpen de stof nog even op een rijtje te zetten en te herhalen om deze zo beter toepasbaar te krijgen voor de praktijk. Deze online module is gratis!

Publicaties Prof. Dr. Erik Witvrouw

• Algemene revalidatie aanpak knieaandoeningen
  • Palpatie en klinisch onderzoek kniegewricht
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van patellofemorale aandoeningen
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van voorstekruisbandletsels.
  • Fysiotherapeutische aanpak van hamstringletsels (theorie) en workshop hamstringrevalidatie
  • Return to sport decision making, load monitoring met betrekking tot return to sport, bespreking functionele tests

Na het volgen van de cursus,

• Heeft de cursist een volledige update gehad i.v.m. de evidence-based aanpak van de verschillende besproken knieaandoeningen en dit zowel naar operatieve als naar conservatieve aanpak en preventie
  • Heeft de cursist de state of the art informatie m.b.t. letselmechanisme, onderzoek en behandeling van de meest voorkomende knieletsels (patellofemorale aandoeningen, kraakbeenletsels, voorstekruisbandletsels, hamstringletsels en meniscusletsels)
  • Kan de cursist klinisch onderzoek van het kniegewricht uitvoeren met specifieke tests voor de besproken knieaandoeningen
  • Kan de cursist een state of the art behandelschema opstellen met implementatie van de gedoceerde oefeningen en behandeltechnieken
  • Kan de cursist de nodige progressie en variatie in het behandelschema aanbrengen op basis van het aangeleerde klinisch redeneren

Vier weken na de cursus zal de online herhalingsmodule u helpen de stof nog even op een rijtje te zetten en te herhalen om deze zo beter toepasbaar te krijgen voor de praktijk. Deze module is gratis.

Tijdsduur                                         Totaal aantal studie uren (punten)
2 lesdagen                                      18 (14 contacturen + 4 uur voorbereiding)

Aantal deelnemers                         Certificaat
Maximaal 25                                     Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 579,- euro (geen btw) incl. kofie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

“Een zeer leerzame cursus waarbij alle huidige inzichten aan bod zijn gekomen. Koppeling met praktische vaardigheden erg nuttig. Erik Witvrouw is een hele enthousiaste docent, heeft me erg geïnspireerd. Helaas iets te veel lesstof voor 2 dagen, verdeling over 3 dagen zou makkelijk kunnen! Kortom: een aanrader”

StartdatumMaandVariantLocatiePlanningBezet/Totaal