Kennis is kracht. In een nieuwe serie Explain Pain cursussen door Dr. David Butler en het internationale NOI-team worden de nieuwste wetenschappelijke inzichten over pijn toegankelijk en begrijpelijk gemaakt voor iedereen.

De wetenschap heeft ons de laatste tien jaar meer geleerd over pijn dan de laatste duizend jaar. Er zijn steeds meer antwoorden op vragen zoals: “Waarom heb ik pijn zoals ik dat nu heb?” en “Wat kan ik eraan doen?”. De kennis is toepasbaar voor jong en oud, rugpijn of bij hemiplegie. Bij pijn in het algemeen tot de complexiteit van fantoompijn en complex regionaal pijnsyndroom.

Docent: FT MSc Bart van Buchem. Lees hier meer over Bart en zijn cursussen bij Fysiolinks.

Tientallen jaren van onderzoek en klinische ervaring vormen samen de volgende stap in de ‘Explain Pain revolutie: The Protectometer. Een nieuwe toepassing in het boek van Moseley en Butler.

The Protectometer helpt de patiënt en zijn therapeut overzicht te krijgen in zijn pijnervaring en inzicht in de vele factoren die dit beïnvloedt. De ‘Protectometer' is een hulpmiddel om je behandeling een werkelijk persoonsgerichte aanpak te implementeren.

Deze therapie werkt, heeft geen bijwerkingen, is altijd beschikbaar, het verbetert voortdurend en het is eenvoudig te delen met anderen. De NOI Explain Pain cursus is gebaseerd op David Butlers en Lorimer Moseley’s boek “Explain Pain” (of Begrijp de Pijn) en The Explain Pain Handbook: The Protectometer.

Doelstellingen van deze cursus:

•  Inzicht in het laatste onderzoek en klinisch redeneren;
  • Inzicht in chronische pijn en wat eraan bijdraagt;
  • Vaardigheden op het gebied van beoordelen, meten en communiceren;
  • Vertrouwen om een effectieve behandeling te plannen en uit te voeren;
  • Vermogen om aanverwante behandelingen te integreren en positieve verandering te vergemakkelijken.

Tijdsduur
2 lesdagen

Totaal aantal studie uren (punten)
18 (contacturen + 4 uur voorbereiding)

Certificaat
Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 579,- euro (geen btw) incl. koffie, thee, lunch en frisdranken, de handouts en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

“De Explain pain cursus is een basis welke elke fysiotherapeut moet hebben gevolgd om zich in de wereld van veranderde gezondheidszorg, waarbij er een verschuiving is van zorg en ziekte naar gedrag en gezondheid, te manifesteren voor een gezonde maatschappij waarbij men denkt in mogelijkheden in plaats van beperkingen.”

"Een erg interessante en ogen-openende cursus over pijn en alle factoren die dat beïnvloeden!"

"Goede aansluiting op de dagelijkse praktijk. Veel geleerd wat ik dagelijks ga gebruiken."