Knieletsel komt zeer frequent terug in de praktijk, zowel bij de minder actieve populatie als bij de fysiek actieve (sport)bevolking. Bijna alle knieletsels hebben een fysiotherapeutische behandeling nodig, hetzij om operatief ingrijpen te voorkomen of juist na een operatieve ingreep.

In de evidence based cursus deelt Erik Witvrouw de laatste kennis ‘over de knie’ met jou en kun je deze kennis gelijk in de praktijk gaan toepassen. De meest voorkomende knie aandoeningen komen aan bod. Een greep uit de voornaamste knie aandoeningen in deze cursus;

• Revalidatie van de knie bij sporters;

• Onderzoek van de sporters knie na letsel;

• Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van patellofemorale pijnsyndroom, theorie en praktijk;

• Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van voorste kruisbandletsels, performance tests en return to sport criteria;

• Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van hamstringletsels, time vs criteria based revalidatie en return to sport;

• Laatste inzichten in ‘Safe return to sports’;

• Inzichten in motorische leerprincipes bij knie revalidatie.

Het doel van de cursus is om de “state of the art” kennis te presenteren van knie aandoeningen en deze onmiddellijk praktisch te koppelen aan een fysiotherapeutische aanpak. Om hieraan tegemoet te komen, wordt gekozen voor een afwisseling tussen theoretische sessies en praktische workshops. Hierin wordt steeds kort de kennis en praktische vaardigheden uit het verleden herhaald gevolgd door nieuwe onderzoekstechnieken, behandelingen zoals manuele vaardigheden en oefentherapie.

Na de cursus kun je alle stof nog een keer op je eigen tempo herhalen door middel van de online herhalingsmodule. Hierin nemen we alle ‘clinical pearls’ uit de cursus nog een keer met je door. Hierin delen we ook alle video’s van oefeningen die je kunt gebruiken in je praktijk. De online module is gratis en levert bij het succesvol afronden 4 extra accreditatiepunten op!

• Algemene revalidatie aanpak knieaandoeningen
  • Palpatie en klinisch onderzoek kniegewricht
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van patellofemorale aandoeningen
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van voorstekruisbandletsels.
  • Fysiotherapeutische aanpak van hamstringletsels (theorie) en workshop hamstringrevalidatie
  • Return to sport decision making, load monitoring met betrekking tot return to sport, bespreking functionele tests.

Na het volgen van de cursus:

• Heeft de cursist een volledige update gehad i.v.m. de evidence-based aanpak van de verschillende besproken knieaandoeningen en dit zowel naar operatieve als naar conservatieve aanpak en preventie.
  • Heeft de cursist de state of the art informatie m.b.t. letselmechanisme, onderzoek en behandeling van de meest voorkomende knieletsels (patellofemorale aandoeningen, kraakbeenletsels, voorstekruisbandletsels, hamstringletsels en meniscusletsels).
  • Kan de cursist klinisch onderzoek van het kniegewricht uitvoeren met specifieke tests voor de besproken knieaandoeningen.
  • Kan de cursist een state of the art behandelschema opstellen met implementatie van de gedoceerde oefeningen en behandeltechnieken.
  • Kan de cursist de nodige progressie en variatie in het behandelschema aanbrengen op basis van het aangeleerde klinisch redeneren.

Tijdsduur                                       Totaal aantal studie uren (punten)
2 lesdagen                                      18 (14 contacturen + 4 uur voorbereiding)

Aantal deelnemers                        Certificaat
Maximaal 25                                    Bij 100 % aanwezigheid

De kosten voor deze cursus zijn 599,- euro (geen btw) incl. koffie, thee, lunch en frisdranken, de hand-outs en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

Omdat we fan zijn van 'Blended learning' ( Contact onderwijs en online onderwijs) bieden we na deze knie cursus een gratis e-learning module aan. Deze module wordt 4 weken na het volgen van de cursus aangeboden. Er is bewezen dat door herhaling nieuwe stof beter beklijft en makkelijker toepasbaar wordt voor jou in de praktijk, want daar gaat het tenslotte om.

De module is eenvoudig te volgen, kan op elk moment worden onderbroken en weer verder opgepakt. Je ziet precies in welk hoofdstuk je bent. De cursus zal zo'n 3 uur duren en deze wordt daarna afgesloten met een online toets. Als je de toets afsluit met een resultaat van tenminste 70%, heb je 'm gehaald en zijn de accreditatiepunten voor jou!

Bekijk hieronder het korte introductie filmpje over onze e-learning

"Erik Witvrouw heeft zo enorm veel kennis die hij op een humoristische manier deelt."

"Ik vond de cursus geweldig. Ik dacht dat ik aardig wat wist over de knie, maar ik heb toch weer nieuwe inzichten geleerd."

“Een zeer leerzame cursus waarbij alle huidige inzichten aan bod zijn gekomen. Koppeling met praktische vaardigheden erg nuttig. Erik Witvrouw is een hele enthousiaste docent, heeft me erg geïnspireerd. Kortom: een aanrader”

StartdatumMaandVariantPlaats