Inleiding cursus revalidatie bij knieklachten

Zeg je de best mogelijke inzichten en behandeling van knieklachten bij sportletsel, dan zeg je prof. dr. Erik Witvrouw. Zowel bij de minder actieve bevolking als bij de fysiek actieve (sport)bevolking, komt knieletsel zeer vaak voor. Bijna alle knieletsels hebben een fysiotherapeutische behandeling nodig om operatief ingrijpen te voorkomen of juist na een operatieve ingreep.

In de evidence based cursus deelt Erik de laatste kennis over de revalidatie bij knieletsel met je en kun je deze kennis gelijk in de praktijk toepassen. De meest voorkomende knieaandoeningen komen aan bod. Een greep uit de voornaamste knieaandoeningen in deze cursus;

• Revalidatie van de knie bij sporters;

• Onderzoek van de sportersknie na letsel;

• Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van patellofemorale pijnsyndroom, theorie en praktijk;

• Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van voorste kruisbandletsels, performance tests en return to sport criteria;

• Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van hamstringletsels, time vs criteria based revalidatie en return to sport;

• Laatste inzichten in ‘Safe return to sports’;

• Inzichten in motorische leerprincipes bij knierevalidatie.

Het doel van de cursus is om de “state of the art” kennis te presenteren van knieaandoeningen en deze onmiddellijk praktisch te koppelen aan een fysiotherapeutische aanpak. Om hieraan tegemoet te komen, wordt gekozen voor een afwisseling tussen theoretische sessies en praktische workshops. Hierin wordt steeds kort de kennis en praktische vaardigheden uit het verleden herhaald gevolgd door nieuwe onderzoekstechnieken, behandelingen zoals manuele vaardigheden en oefentherapie.

Na de cursus kun je alle stof nog een keer op je eigen tempo herhalen door middel van de online herhalingsmodule. Hierin nemen we alle ‘clinical pearls’ uit de cursus nog een keer met je door. Hierin delen we ook alle video’s van oefeningen die je kunt gebruiken in je praktijk. De online module is gratis en levert bij het succesvol afronden 4 extra accreditatiepunten op!

Internationaal topdocent

Prof. dr. Erik Witvrouw heeft enorm veel kennis die hij op een humoristische manier deelt. Hij promoveerde in 1998 tot doctor in de Motorische revalidatie en Kinesitherapieaande K.U. Leuven met als onderwerp ‘risicofactorenenkinesitherapeutische aanpak van patellofemorale aandoeningen’. Zijn interesse- en expertisegebied ligt bij de preventie en revalidatie van musculoskeletale blessures in de sport. Meer weten over Erik »

Inhoud cursus knieklachten

• Algemene revalidatie aanpak knieaandoeningen
  • Palpatie en klinisch onderzoek kniegewricht
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van patellofemorale aandoeningen
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van voorstekruisbandletsels.
  • Fysiotherapeutische aanpak van hamstringletsels (theorie) en workshop hamstringrevalidatie
  • Return to sport decision making, load monitoring met betrekking tot return to sport, bespreking functionele tests.

Na het volgen van de cursus:

• Heeft de cursist een volledige update gehad i.v.m. de evidence-based aanpak van de verschillende besproken knieaandoeningen en dit zowel naar operatieve als naar conservatieve aanpak en preventie.
  • Heeft de cursist de state of the art informatie m.b.t. letselmechanisme, onderzoek en behandeling van de meest voorkomende knieletsels (patellofemorale aandoeningen, kraakbeenletsels, voorstekruisbandletsels, hamstringletsels en meniscusletsels).
  • Kan de cursist klinisch onderzoek van het kniegewricht uitvoeren met specifieke tests voor de besproken knieaandoeningen.
  • Kan de cursist een state of the art behandelschema opstellen met implementatie van de gedoceerde oefeningen en behandeltechnieken.
  • Kan de cursist de nodige progressie en variatie in het behandelschema aanbrengen op basis van het aangeleerde klinisch redeneren.

Planning cursus knieklachten

Tijdsduur
2 aaneengesloten lesdagen

Afronding
Certificaat en 15 (+ 4 punten voor E-learning! ) punten voor register Algemeen, Manueel en Sport voor KRF en SKF

Aantal deelnemers                        Certificaat
Maximaal 27                                    Bij 100% aanwezigheid

Kosten cursus knieklachten

De kosten voor deze cursus zijn 639,- euro (geen btw) incl. koffie, thee, lunch en frisdranken, de hand-outs en een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving van de cursus.

E-learning cursus knieklachten

Omdat we fan zijn van 'Blended learning' (contact onderwijs en online onderwijs) bieden we na deze kniecursus een gratis e-learning module aan. Deze module wordt 4 weken na het volgen van de cursus aangeboden. Er is bewezen dat door herhaling nieuwe stof beter beklijft en makkelijker toepasbaar wordt voor jou in de praktijk, want daar gaat het tenslotte om.

De module is eenvoudig te volgen, kan op elk moment worden onderbroken en weer verder opgepakt. Je ziet precies in welk hoofdstuk je bent. De cursus zal zo'n 3 uur duren en deze wordt daarna afgesloten met een online toets. Als je de toets afsluit met een resultaat van tenminste 70%, heb je 'm gehaald en zijn de accreditatiepunten voor jou!

Bekijk hieronder het korte introductie filmpje over onze e-learning

Ervaringen cursus knieklachten

"Erik Witvrouw heeft zo enorm veel kennis die hij op een humoristische manier deelt."

"Ik vond de cursus geweldig. Ik dacht dat ik aardig wat wist over de knie, maar ik heb toch weer nieuwe inzichten geleerd."

“Een zeer leerzame cursus waarbij alle huidige inzichten aan bod zijn gekomen. Koppeling met praktische vaardigheden erg nuttig. Erik Witvrouw is een hele enthousiaste docent, heeft me erg geïnspireerd. Kortom: een aanrader”

Meer ervaringen lezen of zelf een ervaring achterlaten?

Kijk op klantenvertellen.nl/reviews/