Changing pain and movement behavior in chronic lower back pain – using Peter O’ Sullivan’s cognitive functional therapy

Peter O’ Sullivan heeft een onderzoek en behandel aanpak ontwikkeld met de naam ‘Cognitive Functional Therapy’ (CFT). CFT is een aanpak voor het behandelen van chronische lage rugpijn waarbij rekening wordt gehouden met factoren in het bio-psychosociale spectrum die bijdragen aan de ontwikkeling en instandhouding van een pijnstoornis. Het biedt een logisch raamwerk waarmee de fysiotherapeut zowel het klinisch redeneren, de diagnose,  als de  behandeling doelgericht kunnen uitvoeren.  CFT integreert cognitieve strategieën en functionele revalidatie om provocerende bewegingen en gedrag te veranderen die pijn veroorzaken en handhaven.

Het uitgangspunt van CFT is om je cliënten mee te nemen op hun individuele reis naar;

1. Hun chronische pijn en deze te begrijpen vanuit een multidimensionaal perspectief waarbij hun eigen verhaal centraal staat.
  2. Vervolgens het ontwikkelen van strategieën om de pijn onder controle te krijgen m.b.v. het uitdagen van negatieve gedachtes over de pijn en het verbeteren van de fysieke activiteiten om door de cliënt gewaardeerde doelen te bereiken.
  3. Het eigen maken van gezond gedrag.

Lees meer in het Artikel; Cognitive Functional Therapy
An Integrated Behavioral Approach for the Targeted Management of Disabling Lower Back Pain

De rug cursus van Fysiolinks geeft meer verdieping

Kjartan Vibe Versum (Noorwegen) geeft bij ons trainingen over Cognitieve Functional Therapy voor lage rugpatiënten. Kjartan is een collega van Peter O’sullivan en heeft samen met hem wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de methode en het effect van CFT bij cliënten met lage rugpijn. We zijn dan ook blij dat Kjartan, als early adopter van CFT, zijn kennis en kunde, in een twee daagse training, met ons wil delen.